سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دبستان نرجس ناحیه 6 اصفهان
 
لینک دوستان

جهارمین صورت جلسه شورای آموزگاران دبستان نرجس درتاریخ پنجشنبه 19/9/88ساعت 11:45دقیقه برگزار شد.

جلسه با نام خدا وبا اجرای آموزگاران پایه اول خانم نصری وخانم یاریات با موضوع بررسی طرح توصیفی آغازشد

شرح مطالب عنوان شده در جلسه

ارزشیابی مو سوم به توصیفی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کودکان دوره ابتدایی است .براساس این طرح معلم با به کار گیری روش ها وابزارهای متنوع به دنبال اطلاعاتی است که بر اساس آن بتواند درباره ی بهبود یادگیری دانش آموزان وبهینه سازی روش های تدریس خود تصمیم گیری کرده واقدامات ضروری را به اجرا در آورد.بر اساس این طرح دانش آموزان به طور پیوسته مورد ارزشیابی قرار می گیرند .ومعلم اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کرده وثبت می کندوبااستفاده ازآن وبا در نظر گرفتن اهداف وانتظارات آموزشی در باره ی وضعیت فرد داوری کرده وبه طور مستمر به دانش آموز واولیاءباز خورد می دهد وآنها را در جریان نقاط قوت وضعف کارهای دانش آموز قرار می دهد .

یکی از نتایج ملموس وآشکار امتحانات مهم وحساس(امتحانات ترم)اضطراب است که بعضی اوقات منجر به فرار از مدرسه می شود.مدرسه باید به گونه ای عمل کند که فرصت برای احساس موفقیترا در دانش آموز بالا ببرد که ارزشیابی توصیفی می تواند این کار را انجام دهد .براساس شواهد در نظام آموزشی آلمان آزمون های مداد کاغذی در سال اول ودوم ابتدایی ممنوع است .آزمون هایی که از دانش آموزان میگیریم چند نمونه هستند.

*1-آزمون مدادکاغذی: که موقعیت اجرای این آزمون ها به گونه ای باشد که اضطراب زا نباشد وبه عنوان یک فعالیت یادگیری در نظر گرفته شود نمونه هایی ازآن هم در خانه ویا به صورت آزمون گروهی در کلاس ویا آزمون کتاب باز می باشدبرای بررسی آن میتوان از روش خود سنجی و یا همسال سنجی استفاده کرد.

*2-آزمون عملکردی :ذر این آزمون از دانش آموزان خواسته می شود که درگیر کار پیچیده شوند ویا چیز دیگری تولید کنند (نمونه ای از این آزمون ها در اختیار همکاران حاضر در جلسه قرار گرفت)در پایان ما باید به هر تکلیفی باز خورد دهیم.

**.درادامه جلسه تاثیر برگزاری این گونه ارزشیابی بیان شد:

1- بهبود یاد گیری

2-نکرش مطلوب نسبت به مدرسه(فضای خالی از استرس )رابطه ی انسانی وعاطفی زیادی بین معلم وشاگرد ایجاد می کند.

3-افزایش بهداشت روانی در کلاس

4-اعتماد به نفس

5-افزایش روحیه نقد پذیری در کودک

6-رشد مهارت نقد خود یا خود ارزیابی

باز خورد ها جزیی از فرایند یاد دهی ویاد گیری است که باید پیوسته باشد،سودمند باشد ،متنوع باشد توصیفی ودر خور فهم کودک باشد >بعضی اوقات شفاهی باشد وفرهنگی در کلاس حاکم باشد که دانش آموز بتواند از معلم درخواست راهنمایی کند .جملات وعبارتهایی آغاز کند که مثبت باشد نه آن قدر افراطی وجملات انگیزشی وبعد نقاط ضعف کودک را بگوید.جملات منفی نقش مخربی درذهن کودک وارد میکند .(نمونه هایی ازاین جملات برای همکاران بیان شد)

سپس در رابطه با پوشه ی کار ودفتر کلاس وتهیه ی آن بحث شد. نمونهای از پوشه ی کار دانش آموزان دراختیار معلمان قرار گرفت.پوشه ی کار فردی ،پوشه ای است که اطلاعات فردی دانش آموزکه حاوی اطلاعات معلم از پیشرفت تحصیلی دانش آموز از ابتدای سال تا پایان سال می باشد که در اختیار اولیاء جهت والد سنجی گذاشته می شود.

پوشه کار گروهی:با توجه به کلاس دانش آموزان گروه بندی می شوند و کارهاوفعالیت های آنها جمع آوری ودر پوشه نگهداری میشود .

درپایان به سوالات همکاران پاسخ داده شد ودر مورد این طرح بحث وگفتگو شد.

 

 


پیامک تبلیغاتی
[ جمعه 88/9/27 ] [ 9:13 عصر ] [ دبستان نرجس ] [ ]

جلسه شورای آموزگاران در تاریخ چهارشنبه 20/8/88باحضور کلیه همکاران وبا اجرای معلمین پایه پنجم برگزار شد.

شرح مطالب عنوان شده در جلسه :                                                       

در یادگیری در خصوص ایجاد علاقه به آن خلاقیت-تجربه ومهارت معلم شرط اساسی است .اگر اطلاعات جدید بدون ارتباط با اطلاعات قبلی باشد یادگیری جنبه ی طوطی وار است که این روش در مدارس ابتدایی باتوجه به ملاک نمره بسیار مشهود است مؤثر ترین سازمان دهنده ها آنهایی هستند که از اصطلاحات آشنا برای فراگیر استفاده می کنند و با قیاس و شکل مناسب همراه هستند در این روش دانش آموز فعال است . دانش آموز فعال است . دانش آموز از طریق مطالعه وتحقیق اطلاعاتش درون سازی می شود وبین دانش قبل وبعد یاجدید ارتباط برقرار می کنند . ومطالب بهتر به خاطر سپرده می شود .

باید توجه داشت که مفهوم را خود دانش آموز کشف کند واگر یادگیری حاصل از دروس در موقعیت های زندگی به کار گرفته شود آن وقت یارگیری معنا دار می شود واحساس شادی وغرور در آنها ایجاد میشود (دانایی مقدمه ی توانایی است )    برای دانستن نیاز به تحقیق وتفکر ومشاهده  داریم با یک برنامه ی مناسب می توان به هدف رسید اول علاقه مندی است وبها دادن به علم و اخلاق که در دین ما جوهر قلم وقلم از خون شهید برتر است .خوب است به کودکانمان بگوییم که در خصوص موفقیت ومشکل هر دو تحقیق کنند ذهن را مثبت کنند و آزادانه به سوی اندیشیدن بروند ونظم فکری داشته باشند خواستن علم عبادت وگفتگوی علمی ذکر است پس باید هدف تلاش مدار باشد نه نمره مدار (تهیه مطالب از خانم گودرزی)

روش های علاقه مند کردن کودکان به علوم وتحقیق                                               

موارد مهم عبارت است از :                                                                                                                                   

*شرکت کننده باشد نه کارگردان :به دانش آموز اجازه دهید که تا جایی که امکان دارد خودش فعالیت ها را انجام دهد وفرصت رسیدن به جواب را به آنها بدهیم .به کودکان آموزش ندهید بلکه باید خودش بیاموزد اگر دانش آموزی تمام جنبه های فنی هر آزمایش را نفهمد اهمیتی ندارد مهم آن است که از علم لذت ببرد واز کردن به هیجان آید فرصت فکر کردن به او در طول آزمایش لازم است.                                                                                                                                   

*قبل از هر چیزی باید برنامه ریزی کنید .قبل از شروع کار باید تمام وسائل لازم آماده باشد برنامه ریزی مهارتی اساسی است.کودکان از تجربه های عملی لذت می برند وبا وسائل مختلف واستفاده از آن بر مهارتهای دستی خود می افزایند.

*از وسائل ساده و روش ساده استفاده کنید آزمایش ها باید سوال برانگیز باشد ودر این حال در حیطه ی توانایی های عملی

وقدرت درک او قرار گیرد .

*دفتر چه ای برای ثبت آزمایش ها باید برای او در نظر گرفت و تذکر رار که نیجه ی ثبت آزمایش ها و مشاهدات چقدر نزد دانشمندان اهمیت دارد وسوال در طول آزمایش مه حالا چه اتفاقی می افتد با این کار هم مهارت او در مشاهده کردن تقویت می شود وهم باعث میشود که او فکر کند .

*علم وطبیعت را همراه خود ببرید در هنگام فعالیت در هر موقع که فرصتی پیش آید با ید در آن زمان در باره ی آن صحبت کرد وبه دانش آموز کمک شود که از فکر کردن به دنیای علم وطبیعت ونحوه ی کار کرد آن لذت ببرد.


پیامک تبلیغاتی
[ یکشنبه 88/9/22 ] [ 4:25 عصر ] [ دبستان نرجس ] [ نظرات () ]

ü       یک بارمتن رابرای دانش آموز بخوانید. یک بارهم خود او بخواند. سپس برای او ازهمان متن املابگویید.

ü       کلماتی راکه درنوشتن آن هامشکل دارد برایش صداکشی کنید یاخودش صداکشی کند، بعد بنویسد.

ü       می توانیدکلمات جدید هر درس را روی کارت های مقوائی یا کاغذی به ابعاد 7*10 سانتی متر برایش بنویسید ،سپس ابتدا کارت رابه اونشان دهید تا بخواند بعدکارت را برگردانید و از او بخواهید تا بنویسد.

ü       باترکیب حروف صامت ومصوت ،کلمه سازی کرده وسپس با همان کلمه جمله بنویسد.( مصوت ها شامل :   آ   ا- اَ    َ     -   او       و   -   اُ     ُ    -   اِ       ِ    -    ای            ) وصامت ها بقیه ی حروف الفبا هستند.

ü       مثال برای تمرین بالا: بَ    :    بَرادَ ر :    اَمین     با   ساسان   بَرادَر اَست. 

ü       روی کارت شکل کلماتی راکه درنوشتن آنها مشکل دارد رابکشید و دانش آموز را راهنمایی کنید تا پشت کارت نام شکل را بنویسد. درصورتی که نتوانست ازروش های بالا کمک بگیرید.

ü       همکاران واولیاء گرامی دقت داشته باشید که همیشه نوشتن خوب نتیجه ی خواندن خوب است ،پس برای نوشتن املا دانش آموزباید حتماً متن راخوانده باشد .


پیامک تبلیغاتی
[ چهارشنبه 88/9/18 ] [ 10:15 صبح ] [ دبستان نرجس ] [ نظرات () ]
معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب  می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.

معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در کلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در کارآمدی ‌او موثر باشد.

1. قبل از شروع کلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازید.

2. با یک‌ برنامه‌ریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شوید.

3. دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازید.

4. از دانسته‌های دانش‌آموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شوید و متناسب با آن تدریس خود را شروع کند.

5. در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کند.

6. شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کنید و از یک روش تکراری استفاده نکنید.

7. در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکنید و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کنید.

8. هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسید.

9. به شرایط فیزیکی کلاس از نظر( نور، صدا، گرما، چینش صندلی‌ها، ...) توجه کنید و محیطی مناسب و جذاب و درعین حال آرام فراهم کنید.

10. رفتارهای مطلوب را در جمع تشویق کنید ولی بیش از اندازه به آن رفتار تاکید نکنید. نوع تشویق را براساس نوع رفتار، سن، ...انتخاب کنید و آن را بلافاصله بعد از رفتار درست ارائه  دهید.

11. در برخورد با رفتارهای نامطلوب در ابتدا به دنبال علت بگردید و سپس در تنهایی به دانش‌آموز تذکر دهید و در صورت تکرار از تنبیه‌های متناسب با عمل او استفاده کنید.

12. به تمام دانش‌آموزان به‌طور یکسان توجه کنید. آنها به اسم کوچک در سرکلاس صدا بزنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

13. تکالیفی جهت تمرین مطالب، متناسب با محتوای ارائه شده و شکوفا کردن حس خلاقیت در آنها ارائه دهید.

14. دانش‌آموزان را به فعالیتهای گروهی ترغیب کنید و یک روحیه رقابتی مثبت بین آنها به وجود آورید.

15. به نظرات دانش آموزان و مشکلات آنها با دقت تمام و درکمال صبر گوش فرا دهید و بعد راهنمایی‌های لازم را انجام دهید.

16. یک الگوی مناسب گفتاری، کرداری، برای دانش‌آموزان ایجاد کنید.

17. به نقاط قوت و ضعف آنها آگاهی پیدا کنید و در جهت رسیدن به خود شکوفایی، آنها را یاری کنید.

18. میزان یادگیری دانش‌آموزان را بر اساس محتوای ارائه شده در کلاس ارزیابی کنید.

19. علاقه خود را به دانش‌آموزان نشان دهید و از آنها حمایت کنید.

20. شرایط را بحث و گفتگو فراهم آورید و از بیراهه کشیده شدن بحث جلوگیری کنید.

و در این صورت است که هرچه کلاس درسی دوست‌داشتنی‌تر و جذابتر باشد، انگیزه دانش آموزان برای یادگیری بیشتر خواهد بود.


پیامک تبلیغاتی
[ سه شنبه 88/6/17 ] [ 3:20 عصر ] [ دبستان نرجس ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 52
بازدید دیروز: 31
کل بازدیدها: 327500